Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får om våre tjenester

Kan noen andre hente nøklene til min bolig?
bolig
Ja, men husk at hvis du får en annen person til å hente nøklene for deg så må du sende en henvendelse fra Min side med navn på denne personen, slik at vi vet at det er greit for deg.
Boligen min var skitten/hadde en skade da jeg flyttet inn. Hva skal jeg gjøre?
bolig
Hvis du oppdager at boligen din er skitten eller har skader ved innflytting gir du oss beskjed på Min side snarest mulig, så ordner vi opp.
Kan jeg klatre uten brattkort hos Trene Sammen?
trening
Nei, du kan verken klatre eller sikre andre uten brattkort hos oss. Men du er velkommen til å buldre hos Trene Sammen på Fantoft. Dersom du mangler brattkort kan du ta kurs hos oss på Fantoft og Lehmkuhl. Kursene går flere ganger i måneden.
Hvis du har nødvendig erfaring trenger du kun å fullføre selve brattkorttesten. Ta kontakt med resepsjonen på Fantoft for å avtale tidspunkt.
Kan jeg bo i studentbolig med barn?
bolig
Ja, hvis du har eller venter barn kan du søke om familiebolig. Vi har familieboliger på hele Vestlandet.
Jeg kommer ikke inn på appen til Trene Sammen, hva gjør jeg?
trening
Det kan være flere grunner til at du ikke får logget deg inn i appen vår. Sjekk om du har gjort dette:
  1. Har du laget deg ett passord? Første gang du skal logge på lager du ett ved å trykke "glemt passord".
  2. Har du for mange ikke-møtt? Kontoen din vil bli sperret frem til du betaler gebyret i en av våre resepsjoner.
  3. Er appen oppdatert? Prøv eventuelt å avinstallere og installer på nytt.
  4. Har vi registrert riktig telefon nummer på kontoen din? Hør med oss i resepsjonen eller bruk vårt kontaktskjema.
Jeg har meldt interesse på ledig bolig per e-post, får jeg det rommet jeg ønsker?
bolig
Først når du har signert en kontrakt fra oss, er boligen garantert din. Jevnlig i august får alle som har søkt bolig mail fra oss med informasjon om ledige boliger. Pass derfor på å sjekke mailen og svare oss raskt når vi ber om det. Selv om du har svart på denne mailen, så er du dessverre ikke garantert bolig.
Kan jeg ha husdyr i min studentbolig?
bolig
Nei, dyr er dessverre ikke tillatt i våre boliger. Unntak gjøres for førerhunder.
Kan jeg fryse treningsmedlemskapet mitt hos Trene Sammen?
trening
Klart du kan!😊
Fryse medlemskapet ditt inntil en måned Du kan fryse medlemskapet ditt uten begrunnelse eller dokumentasjon, en gang per år, maks en måned. Kontakt oss, så fikser vi det.
Fryse medlemskapet ditt i mer enn en måned For å fryse medlemskapet ditt i mer enn én måned, må du sende oss ønsket periode og dokumentasjon på hvorfor du ønsker å fryse. Gyldige dokumenter kan være legeerklæring, eller bekreftelse på praksis eller utveksling for studenter.
Kan jeg få faktura fra bolig via Autogiro eller eFaktura?
bolig
Vi har dessverre ikke mulighet for Autogiro, men du kan få eFaktura så lenge du er registrert hos oss med personnummer. Pass i så fall på at du har åpnet for mottak av eFaktura i Vipps eller nettbank.
Registrere personnummer Vi kan legge til ditt personnummer hvis du ikke allerede er registrert med det. Send ditt personnummer via Min side, under “tilleggsinformasjon” så fikser vi det for deg.
👉PS: ikke send sensitive personopplysninger via kontaktskjemaet på nettsiden eller e-post.
Hva må jeg vaske i boligen min før jeg flytter ut?
bolig
Når du flytter ut er det viktig at du vasker boligen din godt, sånn at det er rent og pent til neste student flytter inn.
Deler dere ut penger til studentorganisasjoner?
studentliv
Ja, det gjør vi! Hvert år deler Sammen ut millioner av kroner til studentfrivilligheten på Vestlandet. Det er Velferdstinget Vest, Sammen sitt studentdemokrati, som behandler søknadene. De består av dyktige studenter med lang erfaring fra studentlivet. Se vår side "Få finansiering" for mer informasjon om hvordan Sammen deler ut penger.
Tilbyr dere juridisk bistand?
studentliv
Nei, Sammen Studentliv tilbyr ikke juridisk bistand til studentorganisasjoner eller enkeltpersoner. Det er mulig å få gratis juridisk bistand av Jussformidlingen.
Hvordan avslutter jeg medlemskapet mitt hos Trene Sammen?
trening
Medlemskap uten binding Ønsker du å avslutte medlemskapet ditt gjør det raskt og enkelt ved å logge inn på Min side.
Det er en måned oppsigelsestid, så du kan trene ut den neste måneden. For eksempel, avslutter du medlemskapet ditt i mai, kan du trene ut juni.
Har dere sovesal i august?
bolig
I Bergen tilbyr vi overnatting i sovesal på Fantoft i perioden 5. til 31. august hvis du ikke har fått et tilbud om bolig innen studiestart. Dette tilbudet koster 2000 kr for hele perioden. Vi åpner opp for reservering av plass fra 1. august og du må reservere madrass 24 timer før ankomst via vårt kontaktskjema (velg kategoriene Bolig, Bergen og Annet).
Hvordan endrer jeg medlemskapet mitt hos Trene Sammen?
trening
Har du blitt student? Grattis! Du kan endre til studentmedlemskap ved å sende oss en beskjed om dette i kontaktskjemaet vårt.
Ferdig som student Du er velkommen til å fortsette å trene hos oss, selv om du er ferdig å studere. Ta kontakt med oss for å endre medlemskapet ditt til ordinært.
Trenger jeg innboforsikring når jeg bor i en studentbolig hos dere?
bolig
Ja, vi anbefaler deg å ha både innboforsikring og reiseforsikring når du bor i studentbolig.
👉 Før du tegner egne forsikringer kan det være lurt å sjekke om du er dekket av dine foreldres forsikring. Ofte vil du være dekket av foreldres forsikring dersom du er folkeregistrert på deres adresse.
Har dere korttidsleie av studentboliger?
bolig
Ja, du kan søke om korttidsleie hvis du trenger å leie i maksimum 12 uker. Det er ulike priser og muligheter for korttidsleie i våre forskjelligere boliger.
Hva gjør jeg hvis jeg har fått veggdyr eller andre skadedyr i boligen min?
bolig
Gi oss beskjed så fort som mulig i kontaktskjemaet vårt. Det er helt gratis for deg å bli kvitt skadedyrene. Sammen betaler for skadedyrkontroll, frysing, utskiftning av senger og sengetøy.
👉 Husk å skrive telefonnummeret ditt slik at vi enkelt kan kontakte deg.
Jeg har mistet nøklene mine eller glemt nøkkelen hjemme. Hva gjør jeg?
bolig
Fortvil ikke, vi hjelper deg. I våre åpningstider kan du ringe sentralbordet på 55545000. Er det helg eller natt og Sammen ikke er tilgjengelig, ringer du Securitas på tlf. 22881479.
Hvordan får jeg flyttet Trene Sammen sin avtalegiro over til den nye bankkontoen min?
trening
Hvis du har byttet bankkontoen som hører til din avtalegiro, kan du gjøre dette for å flytte avtalegiroen over:
  • Kanseller Sammen sin avtalegiro i nettbanken din
  • Vent tre virkedager
  • Legg inn ny avtale i ibooking via lenken under
Hvorfor mottar jeg ikke mail fra dere?
bolig
Det kan det være flere grunner til, men den vanligste grunnen er at mailen har havnet i spam-mappen din. Sjekk der og legg oss til som en sikker adresse.
Har dere boliger tilpasset ulike spesielle behov?
bolig
Ja. Vi har egne studentboliger som er tilrettelagt for bevegelseshemmede.
Ved noen av våre studentboliger har vi HC-parkering. Du kan sende oss en henvendelse fra Min side for å høre om vi har ledige HC-plasser ved ditt bygg og få godkjent parkering.
Hvor lang tid tar det før jeg får svar på boligsøknaden min?
bolig
For de som har søkt bolig fra august begynner vi å sende ut leieavtaler fra 15. mai, men det kan ta noen uker før du får svar akkurat i den perioden.
Resten av året sender vi ut leieavtalene så fort vi kan. Husk å sjekke mailen din.
Hva er aldersgrensen hos Trene Sammen?
trening
Alle fra 15 år og oppover kan bli medlem hos oss. Er du under 18 år må du ha med en verge ved kjøp av medlemskap på nett eller i resepsjonen.
Barn mellom 13 og 15 år trener gratis hos oss, men kun sammen med en verge. Maks ett barn per verge.
Kan jeg endre forfallsdato på medlemskapet mitt hos Trene Sammen?
trening
Det er dessverre ikke mulig for oss å endre forfallsdato.
Er søknaden min registrert?
bolig
Så lenge ønskene dine ligger lagret under "Søk bolig" på Min side er de registrert hos oss.
Hvordan mottar jeg tilbud om bolig?
bolig
Hvis du får tilbud om studentbolig fra oss vil du få e-post om dette. For å takke ja til tilbudet signerer du med BankID eller SMS innen fristen.
Hvor finner jeg faktura for husleie?
bolig
Du finner fakturaen du har fått av oss på Min side. Slik finner du frem:
  1. Fakturaen finner du ved å velge fakturaoversikt.
  2. Betalingsinformasjonen finner du ved å åpne selve fakturafilen.
  3. IBAN og BIC/SWIFT finner du helt nederst på fakturaen.
  4. Historikk finner du ved å fjerne “vis bare ubetalte” og søk.
Hva skjer hvis jeg ikke får betalt boligfakturaen til forfall?
bolig
Hvis vi ikke mottar betaling ved forfall, vil innkrevingsselskapet Intrum først sende deg et inkassovarsel. Hvis denne ikke betales, vil du få et inkassokrav. Det er viktig at du betaler så fort som mulig, slik at du slipper konsekvenser som i verste fall vil føre til betalingsanmerkninger, eller at du mister studentboligen din.
Vi anbefaler deg å ta kontakt med oss via kontaktskjema så tidlig som mulig hvis du ser du vil få problemer med betaling.
👉PS: du vil få ekstra gebyrer og renter på både inkassovarsel og inkassokrav.
Hva er brannkurset?
bolig
Det digitale brannkurset vil lære deg alt om brannsikkerhet for din studentbolig i Bergen. Kurset må tas for å få internettforbindelse hjemme hos deg. Brannkurset kommer automatisk opp når du kobler deg til internett. Hvis det ikke dukker opp, skriver du bare inn en tilfeldig valgt adresse (f.eks. sammen.no).
Hva skjer når bindingstiden for medlemskapet mitt hos Trene Sammen går ut?
trening
Månedlige trekk fortsetter etter bindingstiden går ut, men du kan fra nå av endre eller si opp ditt medlemskap med en måned varsel.
Kan jeg fremleie boligen min mens jeg er på utveksling?
bolig
Ønsker du å fremleie boligen din mens du for eksempel er på utveksling er dette mulig.
Du vil fortsatt være leietaker og ansvarlig overfor oss dersom noe skulle skje i fremleieperioden. Den du fremleier til må være student og betale semesteravgift til en studentsamskipnad i Norge. Du kan ikke fremleie boligen din til en student som allerede har en kontrakt med Sammen. Fremleie skal godkjennes av Sammen før du kan fremleie boligen din.
Det kan være lurt å lage en kontrakt med den du leier ut til med tanke på betaling av husleie, utvask, overlevering av nøkler osv.
Hvis du vil fremleie boligen din må du sende en henvendelse via kontaktskjemaet vårt med denne informasjonen om fremleietaker:
• Navn
• Telefonnummer
• E-post
• Fremleieperiode
• Bevis på at fremleietaker er student (studentbevis etc.)
Hvor lenge varer oppsigelsestiden hos Trene Sammen?
trening
Oppsigelsestiden er en måned regnet fra den første i påfølgende måned, uansett om du har medlemskap med eller uten bindingstid.
Treningsmedlemskap med bindingstid Hvis du har et medlemskap med bindingstid må du være medlem i minimum tolv betalende måneder før du kan benytte deg av oppsigelsestiden.
👉Husk: etter at bindingstiden er ferdig, fortsetter medlemskapet frem til du selv sier opp eller endrer medlemskapet.
På flyttefot? Vi har forståelse for at planer endrer seg. Skal du flytte og har bindingstid kan du si opp medlemskapet ved å sende oss relevant dokumentasjon - for eksempel flyttemelding.
Hva gjør jeg hvis jeg har spesielle behov som må tas hensyn til ved boligtildeling?
bolig
Du kan sende aktuell dokumentasjon og medisinske dokumenter til oss som forklarer hvorfor du trenger spesiell tilrettelegging i din studentbolig. Pass på at vi har fått dokumentasjonen innen 5. mai hvis du søker bolig til høstens studiestart.
Grunnet personvern må slik dokumentasjon sendes med post, eller leveres personlig. Pass på å sende til det kontoret som gjelder stedet du har søkt bolig. Det kan sendes til Studentsamskipnaden på Vestlandet merket med "Bolig" til postadresse:
Bergen Fantoftveien 14 5075 Bergen
Haugesund/Stord Bjørnsonsgate 45 5528 Haugesund
Sogndal/Førde Trolladalen 30 6856 Sogndal
Hva gjør jeg hvis jeg ikke kan betale boligfakturaen til forfall?
bolig
Vansker med å betale faktura til forfall? Det er viktig å betale til forfall, men vi vet uforutsette ting kan skje som gjør dette vanskelig. Vi vil gjerne at du kontakter oss via kontaktskjema vårt så fort du ser at du vil få problemer med å betale, så kan vi finne en løsning.
Vansker med å betale inkassovarsel eller -krav? Hvis du har fått inkassovarsel eller – krav fra Itrum må du forholde deg til dem når det gjelder beløp og betalingsinformasjon. Vi anbefaler deg å ta kontakt med dem for å opprette en nedbetalingsplan så snart som mulig.
Du kan logge deg inn hos Intrum for informasjon og oversikt over dine saker.
Hva gjør jeg når det fremdeles står ubetalt på Min Side, selv om jeg har betalt boligfakturaen?
bolig
Hvis du har betalt med eFaktura eller KID i nettbanken kan det ta 1-2 dager før betalingen din er registrert. Ved helg og helligdager må det regnes ekstra tid. Men ikke bekymre deg! Dette tar vi selvsagt hensyn til før det eventuelt blir sendt betalingsvarsel.
Jeg ønsker ikke boligkontrakt likevel. Hva gjør jeg nå?
bolig
Angrerett Du har en angrerett på 14 dager fra signering. Det vil si at du kan annullere kontrakten din gratis - og uten grunn innenfor 14 dager etter du signerte den.
Kansellering Ved tildeling til studiestart har vi en utvidet kanselleringsfrist. Denne er satt ut i fra når alle skal ha fått første svar fra Samordna opptak, så du skal ha muligheten til å kansellere avtalen hvis du likevel ikke skal studere der du har fått studentbolig. For 2024 er denne fristen 23.juli, og du må legge ved dokumentasjon på at du ikke skal være student på studiestedet når du sender inn.
👉I andre tilfeller har du tre måneders bindingstid fra kontraktstart, og tre måneders oppsigelsestid etter dette.
Både bruk av angrerett og kansellering sendes inn via vårt kontaktskjema her:
Hva gjør jeg hvis jeg oppdager en feil eller skade på boligen min eller på fellesområdene?
bolig
Gi oss beskjed om feil, skader eller mangler i din studentbolig via Min side, så ordner vi opp. Hvis det oppstår situasjoner som ikke kan vente, kan du ringe vår vakttelefon.
Er det wifi i boligene deres?
bolig
Ja, vi har gratis wifi (trådløst internett) i alle våre boliger.
Sogndal og Førde Studentboliger i Sogndal og Førde har informasjon om hvordan du får gratis internett på sine spesifikke boligsider.
Bergen, Haugesund og Stord Vi har internett fra Telia i alle våre boliger. Du har din egen ruter og ditt eget nett, i tillegg er det trådløst nett i flere av våre fellesområder.
👉Viktig: Som ny beboer i Bergen må du ta et obligatorisk brannkurs før din internettilgang åpnes.
Brukernavn og passord Du finner brukernavn og passord for den trådløse ruteren enten under ruteren, eller innenfor dørkarmen i boligen din. Hvis du ikke finner denne informasjonen, ta kontakt med Telia så hjelper de deg videre.
Avtalen:
  1. Bredbånd 100/100 Mbit
  2. Trådløs ruter
Telia Kundeservice Alle supportsaker tas med Telia Kundeservice på telefon: 924 05 050, eller på e-post på fixed-support@telia.no. Vi anbefaler å ringe. Tast 2 og * for å snakke med en kundebehandler.
Kan jeg henge noe opp på veggene i studentboligen min?
bolig
For å holde veggene våre fine har de fleste av våre boliger bildelister som du kan henge opp bilder og plakater på. Det er ikke lov å henge noe på veggene som lager merker.
Kan jeg få bytte bolig?
bolig
Du kan søke om å bytte bolig på Min side. Søknader prioriteres etter søknadstidspunkt og årsaken til at du ønsker å bytte.
👉Vær obs på at du kan måtte betale husleie for begge boliger i perioden begge er tilgjengelige for deg, pluss en kostnad for å gjennomføre byttet.
Hva gjør jeg hvis jeg har betalt husleien dobbelt?
bolig
Med mindre du har avtalt forskuddsbetaling av flere husleier vil det ekstra beløpet returneres til deg automatisk. Dette vil ta noen dager på grunn av overføring mellom banker. Ved betaling inntil/i helg må det regnes noen ekstra dager.
Hvordan betaler jeg faktura fra bolig?
bolig
Faktura fra bolig kan du enten betale med kort eller via bankoverføring i nettbank/Vipps. Betalingsinformasjonen finner du på fakturaen din. Har du eFaktura må denne godkjennes hver måned for å betale.
Kortbetaling Du kan betale fakturaen din direkte på Min Side med Visa eller Mastercard ved å velge “betal nå”.
Nettbank Du kan betale i nettbanken din eller i Vipps-appen med konto- og KID-nummer.
👉PS: Betaling i Vipps-appen gjelder bare fakturabetaling. Vi tar ikke imot direktebetalinger via Vipps.
Kan dere oppbevare møbler jeg ikke ønsker å ha i min studentbolig?
bolig
Vi har dessverre ikke plass til lagring av møbler for deg. Du kan lagre dette et annet trygt sted, men det er viktig at alle møbler som Sammen eier er like hele og satt tilbake når du flytter ut.
Hvor lenge kan jeg bo i studentboligen min?
bolig
Du kan bo hos oss i opptil fem år, men du må signere ny kontrakt hvert år.
Jeg er på venteliste til en gruppetime hos Trene Sammen, hva må jeg gjøre?
trening
Vent på SMS Vi sender deg en SMS senest 1,5 time før timen starter hvis du har fått plass. Møt i så fall opp til vanlig tid💪 1,5 timer før start Vi sletter ventelisten 90 minutter før oppstart. Noen ganger blir det ledig plass i siste liten. Disse plassene blir tilgjengelig for de som befinner seg på treningssenteret, rett før timen starter.
Hva må jeg gjøre for å unngå “ikke-møtt” på gruppetimene til Trene Sammen?
trening
Vi forstår at ting ikke alltid går som planlagt😅 Vi ønsker likevel at du avbestiller gruppetimen din hvis noe oppstår, slik at vi kan gi plassen din til en annen.
Hvis du får tre "ikke-møtt", vil du måtte betale en gebyr i resepsjonen før du kan bruke online-booking igjen. Pass derfor på å:
  1. Avbestille senest to timer før timen starter
  2. hent billetten din på våre booking-skjermer, senest fem minutter før timen starter
Hvor finner jeg medlemsnummeret/kundenummeret mitt hos Trene Sammen?
trening
Du finner medlemsnummeret ditt på "Min Side" i Membro-appen. Klikk på "Medlemskort" for å finne kundenummeret ditt.
Kan jeg endre på boligsøknaden min etter at den er sendt inn?
bolig
Ja, du kan gjøre endringer på søknaden din helt frem til du får tildelt studentbolig. Du beholder plassen din selv om du gjør endringer.
Er kurs- og rådgivningstilbudet deres gratis?
studentliv
Ja, vårt tilbud er gratis for alle studenter som har betalt semesteravgift til Sammen.
Kan jeg benytte treningsmedlemskapet mitt hos andre studentsamskipnader?
trening
Så lenge du har aktivt studentmedlemskap hos Trene Sammen, eller hos en av våre samarbeidspartnere på Vestlandet, kan du gjestetrene gratis hos de andre studentsamskipnadene i sommerferien, og hele 15 ganger ellers i året.