Bli med - klatregruppe

Denne gruppen er for deg som ønsker å bruke fysisk aktivitet som tiltak for å bedre din psykiske helse.

Dette tilbudet er for deg som strever med psykiske helseutfordringer og ønsker å komme i gang med fysisk aktivitet som et tiltak for å mestre studiehverdagen bedre. Her får du oppleve mestring i en trygg gruppesetting sammen med andre studenter. Du trenger ikke ha erfaring med trening eller klatring i fra før.

Hvorfor klatring?

Klatring er en fysisk og mental treningsform som passer alle- uavhengig av nivå. Fordi klatring stiller krav til fokus og det å være i nuet, kan det gi en mental avkobling fra annen grubling og bekymring.

Klatring kan blant annet være med å styrke:
  1. Konsentrasjon
  2. Tilstedeværelse
  3. Selvtillit
  4. Kjernemuskulatur, overkroppsmuskulatur
  5. Balanse
  6. Smidighet
Klatring er også en sosial aktivitet hvor vi hjelper hverandre. Det er helt normalt å kjenne på redsel og ubehag når man kommer opp i klatreveggen og man kan selv velge hvor langt opp man klatrer. Målet er at du skal få oppleve mestring i klatreveggen.
Dette lærer du
Fokuset i kurset er først og fremst å bli komfortabel i klatreveggen. Du vil få innføring i grunnleggende klatreteknikker og gjennomgang av sikkerhetsrutiner. Du vil lære å sikre andre deltagere og det vil mot slutten av kurset være mulig å ta brattkorttesten. Deretter vil du få et bevis som gjør det mulig å klatre i topptau sammen med andre uten en klatreinstruktør til stede. Du vil også få opplæring i autobelay, et selvsikringssystem som gjør det mulig å klatre alene med sikring.