Problemer med internett

Her kommer litt tips og triks hvis du har problemer med å komme deg på nett i Bergen, Haugesund og Stord
1. Sjekk internett-tilkoblingen:
  1. Forsikre deg om at kabelen i veggen er koblet til riktig port på ruteren (WAN).
  2. Kontroller at alle lysene på ruteren er grønne. Hvis ikke, prøv å resette ruteren: Finn et lite hull på baksiden av ruteren, og trykk forsiktig inn med en kulepenn i 5 sekunder. La ruteren stå i 3 minutter før du prøver å koble til igjen.
2. Koble til trådløst internett:
  1. Koble ruteren til din hybel (brannkurset fungerer ikke på andre nettverk). Du finner brukernavn og passord for den trådløse ruteren enten under ruteren, eller innenfor dørkarmen i boligen din. Hvis du ikke finner denne informasjonen, ta kontakt med Telia så hjelper de deg videre.
  2. Hvis du får opp spørsmål om å endre brukernavn og passord, så er både brukernavn og passord "home". Når du er logget inn kan du endre dette.
  3. Hvis du fortsatt har problemer med å koble til nettet, prøv å koble kabelen direkte til datamaskinen din og gjenta prosessen. Ikke bruk mobiltelefon.
3. Feilsøking:
  1. Nettleserproblemer: - Tøm nettleserens historikk (cache) og prøv igjen. - Prøv en annen nettleser (Edge, Chrome, Firefox eller Safari). - Steng alle nettleservinduer, åpne nettleseren, og skriv inn en tilfeldig adresse, som vg.no. Dette kan omdirigere deg til brannkurset.
  2. Ingen tilgang: - Hvis du får opp en feilmelding om at siden ikke ble funnet kan det tyde på at du ikke er koblet til det riktige nettverket. - Hvis du har trukket ut strømmen på ruteren og ventet minst to minutter før du koblet den inn igjen, og problemet vedvarer, kan du prøve å resette ruteren igjen.
4. Brannkurs:
  1. Når du er tilkoblet ruteren, vil du automatisk bli tatt til kurssiden når du prøver å gå til en nettside. Hvis ikke, skriv inn: https://nettkurs.tiv.no/no/studentlogin, og logg inn for å ta kurset. Etter fullført kurs vil nettverksporten åpnes, og du kan bruke internett som vanlig.
5. Ytterligere hjelp:
  1. Alle supportsaker tas med Telia Kundeservice på telefon: 924 05 050, eller på e-post på fixed-support@telia.no. Vi anbefaler å ringe. Tast 2 og * for å snakke med en kundebehandler.
  2. Sammen Drift: Hvis du fortsatt har problemer med brannkurset, kontakt Sammen Drift via ny sak på Min side.